Johannes Gutmann

Johannes Gutmann šéf SONNENTOR Kräuterhandels GmbH - Ztělesněné slunce.

Od selského synka k businessmanovi
Kulaté červené brýle a ležérní kožené kalhoty – to jsou poznávací znamení úspěšného podnikatele. Johannes Gutmann, jednatel společnosti SONNENTOR Kräuterhandelsgesellschaft mbH, se nehodí do žádného šuplíku. Není ani uhlazeným ekonomem v obleku a kravatě, ani zdrženlivým stoupencem ručně pletených vlněných svetrů a sandálů – zcela jistě je ale geniálním obchodníkem, který svým sympatickým, přirozeným způsobem a zářivým úsměvem nechává slunce svítit.

Od jarmarečníka ke značce
Gutmann vyrůstal se svými čtyřmi sourozenci na selské usedlosti u svých rodičů Berty a Ignaze Gutmannových v dolnorakouském Waldviertlu. Převzít hospodářství svých rodičů pro něj nikdy nepřicházelo v úvahu: „Chtěl jsem bezpodmínečně razit jinou, novou cestu,“ říká úspěšný podnikatel při pohledu zpět. Přesto se Johannes Gutmann po maturitě nepřestěhoval do Vídně či Lince, 20-ti letému mladíkovi bylo jasné, že chce zůstat ve své krajině - a právě tam byly potřeba nové nápady. Přestože nejdříve jak od své rodiny, tak i od pěstitelů v regionu sklidil posměch, když jim navrhl sdružit jejich bio-produkty pod jedno společné logo, stál si Gutmann pevně za svou myšlenkou. Vyvinul logo a obal pro bio-bylinné produkty a doslova s ním putoval od trhu k trhu. “Člověk musí věřit ve své nápady,“ stručně shrnuje biospecialista a doplňuje: „Brzy mě všichni v regionu znali jako blázna s koženými kalhotami a ústní propaganda šířila mé podnikání a dělala jej stále zajímavějším.”

Od samobojovníka k hlavě rodiny
Postupně se Gutmannovou myšlenkou nadchlo stále více specializovaných pěstitelů bylin, kteří rádi opatřili své produkty etiketou SONNENTOR, která vedle usměvavého sluníčka nesla také jejich jméno a vzdávala tím úctu jejich práci. Neboť až dodnes hraje identita pěstitelů a jejich rodin pro Johannese Gutmanna důležitou roli. Všude na půdě podniku SONNENTOR Kräuterhandelsgesellschaft mbH se nacházejí fotografie Elfriede Huberové, rodiny Grünstäudlových, Kurta Kainze a mnoha jiných pěstitelů, kteří Gutmannovo podnikání od počátku podporovali. Johannes Gutmann také proto nikdy nemluví o “svém” úspěchu, nýbrž vždy o “našich“ výkonech a možnostech. Princip “žít a nechat žít“ přitom představuje pro Gutmanna základ vzájemnosti.

Od show jednoho muže ke globálnímu hraní
K velké rodině SONNENTOR se připojilo 150 pěstitelů zásobujících podnik, který své produkty vyváží do více než 40 zemí světa. Johannes Gutmann přesto neusnul na vavřínech a dával dohromady nové cíle: „Jsem přesvědčen o tom, že v současné době využíváme pouze 20% našich možností a chtěl bych SONNENTOR dále budovat,“ říká biospecialista. Přitom pro šéfa platí vždy maximální „kvalita před kvantitou“, proto klade velký důraz na rozsáhlý management kvality.

Od odborníka k fajnšmekrovi
Gutmannův management kvality neobsahuje pouze to, že všechny produkty pochází z kontrolovaného ekologického zemědělství, jsou bez barviv, konzervačních látek a umělých aromat a jsou dále šetrně zpracovávány na více než 600 produktů, nýbrž také to, že každý produkt může být bez problémů přiřazen jeho výrobci, že pěstitelé přejímají část zušlechťování a balení přímo na svých farmách, že mnoho pracovních kroků je prováděno ručně a nikoliv za pomoci strojů, že pěstitelé v tuzemsku i v zahraničí mohou žít z výnosu své sklizně a že všichni spolupracovníci se mohou ztotožnit s podnikatelskou filozofií a mají radost z práce. Dobrá chuť přírodních přísad je nakonec obsažena v každém čajovém sáčku, v každém šálku kávy a každé směsi koření.